قاطی پاتی

نقش تغذیه در پیشگیری از ریزش مو • قاطی پاتی

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷

نقش تغذیه در پیشگیری از ریزش مو

دسته بندی : پیامک و عکس تاریخ : جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶

علاوه بر عوامل ارثی که در ریزش مو تاثیر دارند تغذیه یکی دیگر از عوامل حیاتی در ریزش مو می باانجام گرفت که در ادامه هشدارات افزایشی در این باره کسب خواهید انجام.

نقش تغذیه در پیشگیری از ریزش مو

موهای سالم با رژیم غذایی معقول

اگر می خواهید موهایی سالم، شاداب و زیبا داشته باشید، باید به نوع غذاهای مصرفی توجه کنید زیرا برای داشتن موهای سالم و زیبا و همچنین برای این که فولیکول های مو محکم تر باانجام گرفت و زیاد از حد طبیعی نریزد، باید از مواد مغذی لازم برای مو اســـــتفاده انجام.پروتئین هایی که به وسیله گوشت، حبوبات، لبنیات و تخم مرغ وارد بدن می شود، می تواند موجب تقویت فولیکول های مو انجام گرفته، از ضعیف انجام گرفتن و ریزش موها پیشگیری کند.

علاوه بر پروتئین ها مواد مغذی دیگری هم برای موها وجود دارد که آهن یکی از آنهاســـــت و نقش زیاد حیاتیی در خون رسانی و اکسیژن رسانی بهتر به فولیکول های مو و در نتیجه کاهش ریزش موها ایفا می کند، بنابراین اگر آهن به اندازه کافی در رژیم غذایی شخصی وجود نداشته باانجام گرفت، با پایین آمدن میزان هموگلوبین خون، اکسیژنی که به فولیکول های مو می رسد نیز کاهش پیدا می کند و در نتیجه فرد با ریزش مو روبه رو خواهد انجام گرفت.

کسانی که در رژیم روزانه شان به میزان کافی پروتئین دریافت نانجام میدهند، موهایشان نازک می شود و بتدریج می ریزد بنابراین مصرف مواد حاوی پروتئین نه تنها در قدرت فولیکول های مو تاثیرگذار اســـــت که در ساختار بهتر موها و بهبود رنگ و شفافیت ساقه مو هم نقش دارد.

با توجه به این که روی در تقسیم سلول های فولیکول مو نقش حیاتیی دارد، اگر به اندازه کافی در رژیم غذایی وجود نداشته باانجام گرفت، فولیکول های مو هم تقسیم نمی شود و در نتیجه موهایی که ریخته مجدد رانجام گرفت نمی کند.

در چنین مواقعی طبیعی اســـــت موها کم پشت تر شود. علاوه بر این موارد، آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن که در موادی مانند هویج و خرمالو وجود دارد و همین طور ویتامین A می تواند در این زمینه نقش حیاتیی داشته باانجام گرفت.

ریزش مو در رژیم های لاغری

رژیم می گیرید که لاغر شوید و با این کار می خواهید اندام متناسب تری داشته باشید و سلامت تان را هم حفظ کنید، اما تعداد روز یا تعداد هفته که از شروع پلن رژیم غذایی می گذرد، موها یکی یکی شروع می کند به ریختن. اگر به وضع قبلی بازگردید، سعی و تلاش تان در این مدت بیهوده بوده اســـــت و اگر کاری به کار ریزش موها نداشته باشید هم مشکل دیگری برای خودتان درست خواهید انجام.

پس چاره ای ندارید غیر از تغییر رژیم غذایی و ابداًح آن؛ طوری که هم وخانوم تان کاهش یابد و هم سلامت موهایتان از بین نرود. به صورت حتم اگر فکر می کنید رژیم لاغری لزوما همراه با ریزش مو اســـــت، باید بدانید رژیم علمی و معقول چنین عوارضی ایجاد نخواهد انجام.

 رژیم داریم تا رژیم

کسانی که از رژیم لاغری پیروی انجام میدهند، دو دسته هستند؛ گروهی که رژیم علمی و اساسی را در پیش می گیرند و در مقابل، افرادی که از رژیم های اینترنتی اســـــتفاده انجام میدهند یا رژیمی را که از دوستان و آشنایان شنیده اند، ادامه می دهند.

در رژیم هایی که براساس نظر متخصص طراحی نانجام گرفته، ممکن اســـــت زیادی از مواد مغذی مورد نیاز مانند چربی ها و پروتئین ها از پلن غذایی فرد حذف شود.

به عنوان مثال در رژیم هایی که در آن مصرف کربوهیدرات ها را کنار می گذارند و نان و برنج به هیچ عنوان مصرف نمی شود، باعث کمبود انرژی بدن خواهد انجام گرفت. در نتیجه سلول های مو که تقسیم شان زیاد اســـــت، افزایش از همه آسیب می بیند و به همین دلیل در رژیم هایی که نان و برنج از آن حذف می شود، نخستین عارضه ای که فرد را درگیر خواهد انجام ریزش مو اســـــت.رژیم های کم پروتئین که فرد براساس آنها مصرف گوشت را حذف می کند یا تخم مرغ کاهشی می خورد و حتی ممکن اســـــت مصرف لبنیات را کنار بگذارد، باعث ضعیف انجام گرفتن فولیکول های مو می شود و در نتیجه فرد با ریزش مو مواجه خواهد انجام گرفت.

رژیم کاهش وخانوم و ریزش مو:

حتی اگر موها دچار ریزش نشود ساقه های مو اینقدر نازک خواهد انجام گرفت که خود به خود خرد و کنده می شود. افرادی که برای کاهش وخانوم رژیم می گیرند ممکن اســـــت مصرف برخی مواد غذایی را کنار بگذارند یا مقدار مصرف شان را محدود کنند. چنین شرایطی می تواند آنها را دچار کمبود آهن کند که این موضوع هم عامل حیاتیی در ریزش مو به حساب می آید.

توصیه می شود به مقدار کافی از میوه ها و سبزیجات، کربوهیدرات های نان و برنج و پروتئین حبوبات، لبنیات، گوشت و سفیده تخم مرغ در رژیم غذایی تان اســـــتفاده کنید تا سلامت موها حفظ شود.

خیلی از نان هایی که مصرف می کنیم سبوس دار اســـــت و همین نان های سبوس دار که حاوی ویتامین های B5 و B8 اســـــت می تواند به حفظ سلامت و اســـــتحکام موها کمک کند، بنابراین فردی که رژیم های کم کالری می گیرد و مصرف نان ها را حذف می کند، این ویتامین ها به بدنش نمی رسد و در نتیجه دچار ریزش مو می شود.

متخصص تغذیه پس از پلن ریزی و طراحی رژیم، در ادامه راه مصرف مکمل های غذایی خاصی را هم توصیه می کند که همگی براساس نیاز فرد  تجویز می شود.

خیلی از افراد، مواد مغذی برای سلامت موها را انتخاب انجام میدهند و آنها را به پوست سرشان می مالند مصرف مواد غذایی به طور موضعی تعدادان تاثیری ندارد. در حقیقت، پوست ما از سه لایه تشکیل انجام گرفته و به همین دلیل هیچ وقت نمی توان مواد مورد نیاز را روی پوست سر و صورت به طور موضعی اســـــتفاده انجام و نتیجه نیکوی گرفت. برای این که روند ریزش مو بهبود یابد، حتما این مواد مغذی باید خورده و وارد خون شود تا به سلول های پوست و مو برسد.

ریزش مو و رژیم های بدون چربی

مصرف چربی ها هم برای داشتن موهای سالم و شاداب ضروری اســـــت. پوست سر افرادی که رژیم غذایی روزانه شان حاوی مقدار کافی چربی نیست و به اندازه مورد نیاز چربی مصرف نانجام میدهند، خشک می شود و همین خشک انجام گرفتن پوست سر عاملی اســـــت برای ریزش موها.

برای این که موهایی سالم و شاداب داشته باشید، نیازمند دریافت چربی های مفید به وسیله مصرف مواد غذایی گیاهی و تا حدودی حیوانی هستید و به همین دلیل نباید این موضوع را نادیده بگیرید.

Save