قاطی پاتی

گیاه خرفه چیست و چه خواصی دارد؟ ویتامین و ارزش غذایی خُرفِه • قاطی پاتی

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
پنج شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶

گیاه خُرفه بیشتر در غالب یک علف هرز شناخته می‌شود. با این حال، یک سبزی بسیار مغذی و خوراکی نیز هست. در حقیقت، خُرفه حاوی همه‌ی انواع مواد مغذی، از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد. این مقاله نگاهی دقیق به خُرفه و تاثیرات آن بر سلامت می‌اندازد.

خُرفه چیست؟

Purslane گیاه خرفه چیست و چه خواصی دارد؟ ویتامین و ارزش غذایی خُرفِه

خُرفه یک سبزی سبز و برگ‌دار اســت که می‌تواند به شکل خام یا پخته مصرف شود. در محافل علمی با نام Portulaca oleracea شناخته می‌شود، از دیگر نام‌های این گیاه hogweed کوچک، fatweed و pusley می‌باشد. ۹۳٪ این گیاه شاداب آب اســت. ساقه‌های آن قرمز و کوچک و برگ‌های آن سبز اســت. طعم خُرفه ترش و شور مشابه اسفناج یا شاهی اســت. می‌توان از آن در ســالاد و ساندویچ به شیوه‌های مشابه اسفناج و کاهو اســتفاده نمود.

خُرفه در نقاط مختلف جهان در طیف گسترده‌ای از محیط زیست رشد می‌کند. این گیاه در باغ‌ها و باغچه‌‌های پیاده‌روها رشد می‌کند. در عین حال می‌تواند خود را با شرایط خشن‌تر وفق یابد. به عنوان مثال در خشکســالی، خاک بسیار شور یا خاک خالی از مواد مغذی. خُرفه سابقه‌‌ایی طولانی در طب سنتی یا طب جایگزین دارد.

همچنین سرشار از مواد مغذی بسیار زیادی اســت. هر ۱۰۰ گرم آن:

  • ویتامین A (از بتا کاروتین): ۲۶٪ از نیاز روزانه.
  • ویتامین سی: ۳۵٪ از نیاز روزانه.
  • منیزیم: ۱۷٪ از از نیاز روزانه.
  • منگنز: ۱۵٪ از نیاز روزانه.
  • پتاسیم: ۱۴٪ از نیاز روزانه.
  • آهن: ۱۱٪ از نیاز روزانه.
  • کلسیم: ۷٪ از نیاز بدن.
  • همچنین حاوی مقدار کمی از ویتامین های B۱، B۲، B۳، فولات، مس و فسفر اســت.

تمام این مواد مغذی را فقط با ۱۶ کالری دریافت می‌کنید! همین امر موجب می‌شود تا خُرفه یکی از مغذی‌ترین غذاهای این سیاره باشد.

خُرفه سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ اســت.

اسیدهای چرب امگا۳ چربی‌های حیاتیی هستند که بدن نمی‌تواند آن‌ها را تولید کند. بنابراین باید آن‌ها را از رژیم غذایی دریافت نمائیم. گرچه خُرفه در مجموع حاوی چربی اندکی می‌باشد، اما بخش اعظم چربی‌های آن به‌شکل اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشند. در حقیقت، خُرفه شامل دو نوع اسیدهای چرب امگا ۳ اســت، ALA و EPA. ALA در گیاهان بسیاری یافت می‌شود، اما EPA به طور عمده در محصولات حیوانی (مانند ماهی‌های چرب) و جلبک یافت می‌شود. در مقایسه با سایر گیاهان، خُرفه به‌طور خارق‌العاده‌ای حاوی ALA می‌باشد، ۵ تا ۷ برابر اسفناج. جالب توجه این اســت که خُرفه شامل مقادیر کمی EPA اســت. این نوع از اسیدهای چرب در بدن از ALA فعال‌تر هستند و به طور کلی در اکثر گیاهانی که روی زمین رشد می‌کنند، پیدا نمی‌شود.

woman holding out salad گیاه خرفه چیست و چه خواصی دارد؟ ویتامین و ارزش غذایی خُرفِه

خُرفه سرشار از آنتی‌اکسیدان اســت.

گیاه خُرفه سرشار از آنتی اکسیدان‌های مختلف و ترکیبات گیاهی سودمند اســت:

ویتامین C: همچنین به عنوان اسید اسکوربیک شناخته شده اســت، ویتامین C یک نوع آنتی اکسیدان اســت که برای نگهداری از پوست، عضلات و اســتخوان ضروری اســت.

ویتامین E: خُرفه حاوی مقادیر زیادی ویتامین E به نام آلفا توکوفرول اســت. این ویتامین می‌تواند از غشای سلولی در برابر آسیب محافظت کند.

ویتامین A: خُرفه شامل بتا کاروتن اســت، آنتی اکسیدانی که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A در سلامت چشم نقش شناخته شده‌ایی دارد.

گلوتاتیون: این آنتی اکسیدان حیاتی می‌تواند از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت کند.

ملاتونین: خُرفه همچنین شامل ملاتونین، هورمون تنظیم خواب کمک کند. البته مزایای متعدد دیگری نیز دارد.

بتالائین‌ها: خُرفه بتالائین‌ها را سنتز می‌کند، بتالائین‌ها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که مانع از تجمع کلسترول بد در بدن می‌شوند.

طبق مطالعات انجام شده بر روی نوجوانان چاق مشخص شد که دانه‌های خُرفه کلسترول LDL یا کلسترول بد و سطح تری‌گلیسرید را کاهش می‌دهد، که هر دو با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در ارتباطند. پژوهشگران این تاثیرات را به آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی در دانه‌های خُرفه نسبت داده‌اند.

خُرفه سرشار از مواد معدنی حیاتی اســت.

گیاه خُرفه همچنین حاوی مواد معدنی حیاتی و متعددی اســت. منبع خوبی از پتاسیم اســت، ماده‌ای معدنی که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. مصرف بالای پتاسیم خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد و همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. خُرفه همچنین منبع عظیمی از منیزیم، یک ماده مغذی فوق العاده حیاتی که در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی بدن مشارکت دارد، اســت. منیزیم می‌تواند از بدن در برابر بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ محافظت کند. خُرفه همچنین حاوی مقداری کلسیم، فراوان‌ترین ماده معدنی در بدن، می‌باشد. کلسیم در سلامت اســتخوان‌ها از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار اســت. مقادیر کمی فسفر و آهن نیز در خُرفه یافت می‌شود. خُرفه‌ی رسیده‌تر احتمالا حاوی مقادیر بیشتری مواد معدنی، نسبت به گیاهان جوان‌تر، اســت.

hands picking purslane گیاه خرفه چیست و چه خواصی دارد؟ ویتامین و ارزش غذایی خُرفِه

خرفه همچنین دارای اکســالیت(نمک جوهر ترشک) اســت.

از سویی دیگر، خُرفه حاوی مقادیر زیادی از اکســالیت اســت. این ماده برای افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند، مسئله‌ساز می‌شود، زیرا اکســالیت‌ها می‌توانند به شکل‌گیری نمک کمک ‌کنند. اکســالیت‌ها همچنین خواص ضد مواد مغذی دارند، بدان معنا که ممکن اســت در جذب مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم اختلال ایجاد کنند. خُرفه‌هایی که در سایه رشد نموده‌اند، در مقایسه با آنهایی که درمعرض نور خورشید هستند، می‌توانند حاوی مقادیر بیشتری اکســالیت باشند. اگر اکســالیت موجود در خُرفه شما را نگران می‌کند آن را به ماســت اضافه کنید، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آن با ماســت میزان اکســالیت را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد.

علی‌رغم اینکه خُرفه در برخی از فرهنگ‌ها به عنوان علف هرز شناخته می‌شود، اما این سبزی برگ‌‌دار سرشار از مواد مغذی اســت.

حاوی آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی، اسیدهای چرب امگا ۳ و ترکیبات گیاهی سودمند اســت.

این گیاه یکی از مغذی ترین مواد خوراکی روی زمین اســت. پس سعی کنید آنرا وارد رژیم غذایی خود کنید.

ممنون از این که این خبر را در بخش پزشکی و سلامت توما خواندید
بخش پزشکی مجله توما مطالب زیر رو هم به شما پیشنهاد میکند

نوشته گیاه خرفه چیست و چه خواصی دارد؟ ویتامین و ارزش غذایی خُرفِه اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.